När du väljer designer/byrå är en av sakerna du bör titta på hur deras arbetsprocess ser ut, det vill säga, försäkra dig om att de följer en grundlig process och inte bara producerar design från en mall. Framtagning av en logotyp till exempel, bör grundas i ordentlig research och strategi, och projektet tar oftast mellan 30-50 timmar.
Det här är ett exempel på min arbetsprocess i framtagandet av en grafisk identitet, även om jag lägger upp arbetet på liknande sätt i de flesta designprojekt. Projektet delas in i tre faser, se nedan. Faserna överlappar naturligtvis varandra ibland, samt skiljer sig från projekt till projekt, men generellt så brukar arbetsfördelningen se ut så här: Koncept & Idé: 50% av projektet. Design & Revideringar: 30% av projektet. Färdigställande & Leverans: 20% av projektet.
Presentation av kund och företag.
Underlag från möte(n) och samtal.
Projektbeskrivning och offert, projektet bokas.
Möte(n) eller workshops för att utveckla eller fastställa varumärke.
Enligt kundönskemål, vision, bransch, målgrupp, etc.
Med utgångspunkt i brief och research.
Pauser i arbetet för att låta idéer mogna.
X antal skisser presenteras för kunden.
Samtal om skiss- och idéarbete, feedback.
Utifrån feedback. X antal revideringar ingår.
Digitalisering av skisser, utveckling av form.
X antal förslag presenteras för kunden.
Samtal om design och material, feedback.
Utifrån feedback. X antal revideringar ingår.
Förslag på resterande delar i grafisk identitet.
Olika förslag på profilfärger.
Olika förslag på profiltypsnitt.
Förslag på grafiska element, ikoner och/eller illustrationer.
Förslag på bildmanér / fotografering / hämtning av stockfoton.
Utifrån feedback. X antal revideringar ingår.
Av design, material, grafisk profilmanual och filer.
Leverans av alla filer samt avstämning.
Vill du få möjlighet att diskutera din företagsvision och ta reda på mer om hur jag kan hjälpa dig att nå dina mål? Inledande rådgivning bjuder jag alltid på, utan att du behöver förbinda dig till något mer än eventuellt kaffe. Hör av dig så bokar vi in en tid!
Jag erbjuder en ordentlig ”hjälterabatt” på logotyp, grafisk profil eller hemsida, rabatten bestäms utifrån din verksamhet. Kontakta mig och berätta om din affärsmodell för att se om du är kvalificerad för en hjälterabatt!