Är designers magiker?

Den visuella kommunikationens makt

Hej och välkomna! Idag tänkte jag ge er en liten introduktion till ett ämne som jag tycker är väldigt intressant; den visuella kommunikationens makt.

Jag får ibland uppfattningen, från kunder, vänner och familj som inte är designers, att det finns en bild av design som något främmande och magiskt, som bara speciellt från födseln utvalda personer kan hantera, förstå och skapa. Även om vi vet att så inte är fallet, så kan jag se möjliga anledningar till att den här tanken finns. Trots att många människor hävdar att de inte förstår/kan/ser design, så har de allra flesta känslor kopplade till design och åsikter om design. Vad kan denna dubbeltydighet bero på? Jag tror att det fungerar ungefär såhär:

Grafisk design är ord i det språk som är visuell kommunikation. Vi människor har stämband – följaktligen har vi ett verbalt språk. Men vi har även ögon och godtagbar synförmåga – följaktligen har vi ett visuellt språk. Som vi också kommunicerar med hela tiden.

Vi går i skolan och lär oss använda verbala språk, men vi lär oss i de allra flesta fall inte att använda det visuella språket, såvida vi inte går i skola eller läser kurser med den inriktningen.

Det finns ett skolämne som ibland kallas för Bild, och det är ungefär allt som grundskolan erbjuder i form av utbildning i visuell kommunikation. Ämnet i sig är (enligt min något daterade erfarenhet) sällan lika prioriterat som andra skolämnen utan snarare någon form av fri lek, vilken i vissa fall må vara kreativt stimulerande, men inte har något prioriterat pedagogiskt innehåll. Efter grundskolan så får de flesta av oss ännu mindre visuell utbildning, oftast ingen alls. Trots detta så använder vi vårt visuella språk hela tiden, men vi har begränsad kunskap om hur.

Den visuella kommunikationens makt
En designers hjälpmedel? Foto: Shutterstock.

En utbildad eller erfaren designer däremot, har lärt sig hur man kommunicerar visuellt. Det är inte så konstigt då, att kunskapsgapet ifråga om visuell kommunikation blir stort, och design som koncept upplevs svårförståeligt eller abstrakt.

Det här är ju fantastiskt, vilken formgivare vill inte känna sig som en magiker? Men finns det några risker? Och är det någon skillnad gentemot att inte ha så mycket kunskap om andra yrken; det vill säga, går det att likställa med att jag till exempel inte kan någonting om markläggning? Vilka kan konsekvenserna vara av att vi hela tiden utsätts för visuell kommunikation utan att alltid märka eller kunna analysera det?

Dela på facebook
Dela på linkedin