5 anledningar att satsa på en professionell logotyp

Varför ska man som företagare satsa på en professionell logotyp? Det finns ju i princip gratis loggor att beställa på nätet, och du kanske känner någon som tycker det är kul att rita på fritiden… 

Jag fick frågan av en kund om jag inte kunde förklara på ett överskådligt sätt varför man ska investera i en logotyp framtagen av en expert, så här är mitt försök! För att bättre förstå värdet av professionell logotypdesign finns det några saker du bör veta först och främst:

1.

En professionell logotyp ger ett bra första intryck.

Det sägs att kunder bestämmer sig för ett företag inom de första sekunderna efter att de har sett företaget, och ofta är logotypen det första de ser. Alltså kan en väldesignad logotyp ibland vara nog för att få en potentiell kund intresserad!

2.

Design med professionell strategi och koncept bakom.

En erfaren designer vet vad som fungerar och inte fungerar, och hur man får en logotyp att kommunicera rätt värden och varumärke, och till rätt målgrupp.

3.

En bra logotyp ger företaget en identitet och gör det lättare att bygga varumärket.

Logotypen är den viktigaste delen av en grafisk identitet; en bra logotyp blir ihågkommen, sticker ut i konkurrensen och kommunicerar essensen i företagets varumärke. Logotypen kan ofta bli symbolen för hela varumärket.

4.

En professionell logotyp kan användas i alla olika typer av media.

Du får en logotyp som skalar väl och har en variant för alla olika typer av format och media. Det här är ett krav till exempel när du anlitar ett tryckeri.

5.

En bra logotyp är en långsiktig investering.

En väldesignad logotyp ger trovärdighet till ditt företag, och om logotypen representerar företaget väl så kommer du att attrahera rätt kunder. En professionell logotyp uppmuntrar potentiella kunder att lita på att du levererar enligt deras förväntan. 

En effektiv logotyp är:

Enkel

En enkel logotyp är anpassningsbar och lätt att komma ihåg.

Unik

Logotypens design har något som andra inte har.

Minnesvärd

Logotypen ska göra intryck så att den blir ihågkommen.

Tidlös

Logotypen ska kunna åldras väl tillsammans med företaget.

Flexibel

Logotypen behöver kunna skalas på ett bra sätt till alla typer av format.

Relevant

Logotypen ska kommunicera rätt bransch och värderingar.

Så varför ska man som företagare satsa på en professionell logotyp? Om en logotyp är tänkt att klara av allt det här så känns det väl rimligt att investera i den, eller vad tycker du?

Har du frågor om logotyper eller min designprocess? Lämna en kommentar eller hör av dig! Jag är också intresserad av dina synpunkter, håller du med eller har egna erfarenheter att tillägga?

Dela på facebook
Dela på linkedin

Lämna en kommentar