Ansvarsfull marknadsföring kan innebära många saker. Det kan betyda att man inte marknadsför produkter och tjänster som har negativa effekter på människor, djur och natur. Det kan också betyda att man är ärlig i sin marknadsföring, det vill säga inte använder osanningar, förvränger eller undanhåller fakta.
Men ansvarsfull marknadsföring kan också handla om att ta ansvar för resursåtgången och materialanvändningen i marknadsföringen, och det är här jag har valt att arbeta efter en cirkulär affärsmodell. Läs mer om det, och mitt pågående hållbarhetsarbete, nedan.
För att göra en hållbar profilering behöver den göras eftertänksam och strategisk.
Reducera behovet av omprofilering och/eller behovet av tryckt eller producerat material.
Ersätt tryckt material med digitala alternativ, helt behovsanpassat och lätt att distribuera till kunden.
Återanvänd existerande profilmaterial med olika metoder, eller återanvänd råvaror till nytt material.
Att utveckla ett varumärke utan varumärkesstrategi är som att ge sig ut och vandra utan karta; du kommer att hamna någonstans men förmodligen inte där du hade tänkt dig. För att en profilering eller omprofilering ska kunna göras hållbar så behöver den vara eftertänksam och strategisk. Vad finns det för förutsättningar och möjligheter? Finns det något existerande material att ta hänsyn till och som går att återanvända? Kommer det verkligen att behövas tryckt material? Hur kan vi använda material på ett så effektivt sätt som möjligt? Jag guidar och hjälper dig att svara på frågor för att vi ska hitta kärnan i varumärket.
Vad är digitala trycksaker? Det låter motsägelsefullt, och det är just därför jag kallar det så. En digital trycksak blir lättare att distribuera – ni kan skicka ut länkar till separata delar, den kan bli interaktiv och rörlig och länka till vad ni vill. Den går att hålla aktuell och uppdaterad, det blir lättare att göra en ny nästa gång, och den är snällare mot miljön än en tryckt. Och sist men inte minst – er digitala trycksak kommer att göra stort intryck!
Ditt varumärke är viktigt. Var och hur och varför din verksamhet syns spelar roll. Så om material med ditt företags logotyp och profil slängs och hamnar i avfall, eller som skräp på marken, då påverkar det ditt varumärke. Återbrukat, cirkulärt profilmaterial har ett annat hantverksvärde eftersom det inte kan masstryckas, och det tillsammans med det faktum att det är återbrukat, gör att den som får ditt material i handen kommer att värdera det på ett annat sätt.
Jag hjälper hållbara verksamheter att få konkurrens- och genomslagskraft, genom att erbjuda ett ”hjältestöd”, som är ett marknadsföringsstöd bestående av ett antal olika tjänster paketerade efter verksamhetens behov, pro bono-finansierade av mig. Följ länken nedan för att se vad du kan få hjälp med, och om din verksamhet är kvalificerad för hjältestöd!
Berätta gärna för mig om ditt ansvarsfulla företagande, och jag tar tacksamt emot tips och råd på hur jag kan förbättra min verksamhet!
Jag erbjuder en ordentlig ”hjälterabatt” på logotyp, grafisk profil eller hemsida, rabatten bestäms utifrån din verksamhet. Kontakta mig och berätta om din affärsmodell för att se om du är kvalificerad för en hjälterabatt!