Ansvarsfull marknadsföring kan innebära många saker. Det kan betyda att man inte marknadsför produkter och tjänster som har negativa effekter på människor, djur och natur. Det kan också betyda att man är ärlig i sin marknadsföring, det vill säga inte använder osanningar, förvränger eller undanhåller fakta.
Men ansvarsfull marknadsföring kan också handla om att ta ansvar för resursåtgången och materialanvändningen i marknadsföringen, och det är här jag har valt att arbeta efter en cirkulär affärsmodell. Läs mer om det, och mitt pågående hållbarhetsarbete, nedan.
Vad är profilering? Profilering handlar i mångt och mycket om att tydliggöra verksamhetens identitet och varumärke, och se till att varumärket representeras väl och enhetligt. Det här görs bland annat med ett antal olika visuella hjälpmedel, som logotyp, färger, typsnitt, illustrationer och grafik, som tillsammans bildar verksamhetens grafiska profil och sedan appliceras på det material man har i verksamheten. Och det är här problemet kommer in.
På grund av att det är så viktigt att ha en enhetlig och välarbetad profil som syns, för att skapa igenkänning, trovärdighet och synlighet – så tillverkas det naturligtvis en massa material som är profilerat. Det här materialet har oftast bara ett marknadsföringssyfte, och tappar sitt värde så fort det har distribuerats, eller så fort det blir inaktuellt, vilket ofta går ganska fort. Ska verksamheten göra en omprofilering, vilket i sig kan vara en bra idé, så blir automatiskt en massa material inaktuellt, och slängs eller i bästa fall återvinns.
Här finns det mycket att göra vad gäller att börja ta ansvar för resursåtgången och materialanvändningen i sin marknadsföring, och det är här jag har börjat använda mig av en cirkulär affärsmodell för att hjälpa mina kunder att göra just det.
Jag ser en cirkulär profilering som bestående av fyra delar, som jag än så länge kallar reflect, reduce, replace och reuse.
För att göra en hållbar profilering behöver den göras eftertänksam och strategisk.
Reducera behovet av omprofilering och/eller behovet av tryckt eller producerat material.
Ersätt tryckt material med digitala alternativ, helt behovsanpassat och lätt att distribuera till kunden.
Återanvänd existerande profilmaterial med olika metoder, eller återanvänd råvaror till nytt material.
Berätta gärna för mig om ditt ansvarsfulla företagande, och jag tar tacksamt emot tips och råd på hur jag kan förbättra min verksamhet!
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. See the Google policy FAQ here.
Jag erbjuder en ordentlig ”hjälterabatt” på logotyp, grafisk profil eller hemsida, rabatten bestäms utifrån din verksamhet. Kontakta mig och berätta om din affärsmodell för att se om du är kvalificerad för en hjälterabatt!