Rauk

Logotyp| Grafisk profil| Varumärkesstrategi
Play Video

Uppdrag

RAUK är ett fotografiskt projekt med visionen att vara en förändringskraft i samhället och fotobranschen. Likt raukar har människors personligheter och olikheter en egen tyngd och tidlöshet. Istället för att följa utseendeideal och trender, inspireras RAUK av något som består; personlighet. Kärnvärdena är tyngd, tidlöshet och personlighet. Jag fick uppdraget att ta fram logotyp och grafisk profil till RAUK. Fotografi och film av Adam af Ekenstam, grundare av RAUK.

”Our mission is simple. We depict personality. We capture what we see. We put it out on display. Nothing added, nothing removed. It is what it is. That’s what makes it complicated.”

RAUK blev nominerad i Svenska Designpriset 2021.

RAUK

Lösning

I RAUKs grafiska profil lyfts känslan av tyngd, tidlöshet och personlighet, genom ett visuellt språk som har egenheter och inte vill anpassa sig efter formmässiga ideal.

RAUKs logotyp är en blockig, typografisk logotyp med former och bokstäver som påminner om raukar. Detta för att knyta an till namnet samt för att bära och kommunicera betydelsen i det: Raukar har tyngd och tidlöshet, de är sina egna och personliga, och det är så RAUK vill porträttera människor. Logotypen är även menad att kommunicera en känsla av förändringskraft och kamp.

RAUKs logotyp är också ett ambigram, vilket innebär att namnet RAUK även kan läsas spegelvänt. Detta för att logotypen ska kunna präglas och ändå vara läslig från båda sidor, samt för att kommunicera tanken om att människor, likt raukar, har många sidor, bottnar och uttryck.

Leverans

Logotyp, symbol
Grafisk profilmanual
Grafiska element, ikoner
Design till hemsida

Vad kan jag hjälpa dig med?

Vill du få möjlighet att diskutera din företagsvision och ta reda på hur jag kan hjälpa dig att nå dina mål? Inledande rådgivning bjuder jag alltid på, utan att du behöver förbinda dig till något mer än eventuellt kaffe. Hör av dig så bokar vi ett möte!

Är du en hjälte?

Jag erbjuder en ordentlig ”hjälterabatt” på logotyp, grafisk profil eller hemsida, rabatten bestäms utifrån din verksamhet. Kontakta mig och berätta om din affärsmodell för att se om du är kvalificerad för en hjälterabatt!

Förnamn
Efternamn
Företag
Email
Telefon
Beskriv din affärsmodell