Hur designar man en logotyp?

En genomgång av designprocessen

När du väljer designer/byrå är en av sakerna du bör titta på hur designprocessen ser ut – det har stor betydelse för hur effektivt projektet blir. Även om det förstås finns lika många sätt att jobba som det finns designers, så följer de flesta en i grunden likadan designprocess som garanterar att resultatet blir bra i slutändan. Det här är ett exempel på min arbetsprocess i framtagandet av en logotyp.

Logotypen ska du ha med dig i ditt företagande, använda, visa upp, förklara, stå för, och titta på varje dag. Logotypen ska representera ditt företag och ditt varumärke väl.

Funderar du på varför man ska satsa på en professionell logotyp? Läs om vad som definierar en bra logotyp i det här inlägget! Eller läs vidare här om de fem viktiga faserna i en logotypprocess:

1.

Brief

Briefen tar vi fram tillsammans under ett eller flera möten, med utgångspunkt i specifikationer, behov och önskemål.

2.

Research

Researchen är både teoretisk och visuell, och utgår från vision, bransch, målgrupp och varumärke.

3.

Koncept och skissarbete

Skissarbetet tar sin utgångspunkt i research och brief, och är ett verktyg för att jobba fram koncept.

4.

Designarbete

Här sker den största delen av feedback och justeringar. Koncept blir färdiga logotypförslag som presenteras.

5.

Leverans

Standardleverans för ett logotypprojekt är stående och liggande versioner, version med bara symbol, olika färgvarianter samt filformat för webb och tryck.

Vill du veta mer om hur en designprocess kan se ut? Hör av dig till mig för att få ett förslag utifrån dina behov, eller läs mer via knappen nedan.

Dela på facebook
Dela på linkedin