Hur designar man en logotyp?

– en grundläggande genomgång av logoprocessen

Hej! Idag tänkte jag prata grundläggande om hur man designar en logotyp, från första kundkontakt till färdig leverans. Naturligtvis (som med allt annat på den här bloggen) så kommer jag att utgå ifrån hur jag själv jobbar. Det vill säga bara ett av alla sätt att jobba med logotyper på!

För många designers är något av det absolut roligaste att få förmånen att ta fram en helt ny logotyp åt ett företag. Det är också ofta starten på ett längre samarbete där man får utveckla, eller vara med och utveckla en hel visuell identitet och tillhörande grafiskt material.

Logotypen ska kunden ha med sig i sitt företagande, använda, visa upp, förklara, stå för, och titta på varje dag.

När jag får förfrågan om en ny logotyp blir jag alltid lite extra glad. Av ovan nämnda anledningar, men även för att jag vet att logotypen har stort värde för företagare och företag, och jag får äran att ta fram den! Logotypen ska kunden ha med sig i sitt företagande, använda, visa upp, förklara, stå för, och titta på varje dag. Därför är processen; hur man designar kundens logotyp, också lite extra viktig!

Hur man designar en logotyp i 5 steg:

Brief

Den första kontakten med kunden sker i de allra flesta fall via mail eller telefon; det kommer en förfrågan om samarbete. Här bokar vi in ett möte! På mötet diskuterar vi tillsammans oss fram till specifikationer, krav och önskemål. Jag använder ofta ett underlag som gör det lättare att specificera behovet.

Efter mötet är det dags för mig att sammanställa en projektbeskrivning med specifikationer och tillhörande offert. Accepteras offerten är det dags att starta projektet!

Research

Jag börjar alla mina projekt med research, men när en logotyp ska tas fram är det ännu viktigare, och får därför ta mer utrymme i projektet. Logotypen ska hamna rätt branschmässigt, stilmässigt, tidsmässigt och sist men inte minst gällande kundens önskemål.

Den första delen av researchen handlar om att samla information om kundens önskemål, om företaget och branschen. Och oj vad mycket jag får lära mig om olika företag och branscher! Superkul tycker jag. När jag har en grund att stå på går jag vidare med designresearch. Här samlar jag ren visuell inspiration  som jag sedan har framför mig till nästa steg.

Skiss- och idéarbete

Ordet ”skissa” har en speciell klang, och kommunicerar ibland känslan av något som görs i en hast, slarvigt, temporärt. Det finns en tanke som man hör då och då; att designers går runt och bär på en uppsjö av färdiga idéer som bara väntar på att hoppa fram vid rätt tillfälle, och skissandet är bara att frigöra dem om man är tillräckligt skicklig med pennan. Men det här stämmer förstås inte; bra idéer börjar med grundlig research, och plågas i form genom ett intensivt skissarbete.

Skissarbete ÄR plågsamt, intensivt, frustrerande och otroligt givande, och i ett logoprojekt är det tillsammans med researchen den del av projektet som tar i särklass mest tid. Så nästa gång du ber en designer, eller blir ombedd som designer, att ”bara skissa lite”, tänk på det!

Jag gör såhär: Jag har min visuella inspiration framför mig på skärmen, mitt skissblock framför mig på bordet och pennan i hand. Sedan börjar jag skissa. I det här stadiet fokuserar jag främst på koncept och symbolik. De delar jag tycker känns lovande jobbar jag om många gånger tills jag har ett antal former och idéer som är bra. Sedan börjar jag skissa på allvar med dem som utgångsläge; här utvecklas symbolik, koncept, stil och form. 

Till slut väljer jag ut ett lagom antal idéer och gör mer avancerade blyertsteckningar av dem. Jag skannar och sammanställer dem i en presentation där jag även förklarar vilka koncept jag har kombinerat. Sedan skickar jag till kund, eftersom jag har funnit att det finns många fördelar med att visa upp blyertsskisser för kunden:

1.

Blyerts ger känslan av idé snarare än färdigt och gör att ingen av oss fastnar i färgnyanser eller linjetjocklek. Dvs fokus hamnar på koncept och symbolik, vilket är vad jag vill i det här stadiet i projektet.

2.

Det är kunden som ska ha och leva med logotypen, att den känns som deras är det viktigaste. Att bli involverad tidigt i processen gör att vi tar fram logotypen tillsammans, snarare än att jag bara levererar en design.

3.

Som designer så har du visserligen redan lagt ner en del tid, men inte på finlir och färdigställande. Ergo du har sparat dig själv ganska mycket arbete om kunden inte skulle gilla någon av skisserna.

Färdigställande

Kunden har valt en av skisserna/koncepten, det är dags att gå vidare! Det här är min favoritdel av projektet, i det här stadiet andas jag alltid ut. Ibland går vi härifrån vidare med två av skisserna, om det är flera som är intressanta för kunden. Då kan det vara lättare att se vilken logotypvariant man gillar bäst när den har blivit digitaliserad, fått färg och typografi.

Här tar jag in skissen/skisserna i datorn och ritar om dem; så att de blir vektorgrafik, får bra balans och proportioner. Sedan, beroende på önskemålen, tar jag fram ett antal olika färger/färgkombinationer samt typsnitt till eventuell text/företagsnamn. När jag har några alternativ av varje sammanställer jag återigen en presentation och skickar till kund. Efter det kommer vi tillsammans fram till vilka justeringar som ska göras. När sedan färg, typografi och finjusteringar är klara har vi en färdig logotyp. Då är det dags för leverans!

Leverans

Jag gör alltid en stående och en liggande version av logotyper jag tar fram, så beroende på vilken som är huvudversionen så tar jag i det här stadiet fram den andra. Jag färdigställer även alla eventuella olika färgversioner, samt en svart och en vit version. Sedan exporterar jag alla logotypversioner till eps (vektorgrafik) och png-format (pixelgrafik), sammanställer en presentation av logotypen och instruktioner för användning, och levererar till kunden. Yay! Nu är logotypen klar och levererad!

Hur designar man en logotyp
Hur designar man en logotyp från scratch med alla möjligheter öppna? Foto: Shutterstock.

Det finns så otroligt mycket mer jag skulle vilja säga om hur man designar en logotyp, men det får jag spara till ett annat blogginlägg. Kommentera gärna om ni har frågor eller synpunkter, och ha en fortsatt jättefin dag!

Dela på facebook
Dela på linkedin

Lämna en kommentar