Lotta Görlings grafiska identitet är framtagen med utgångspunkt i kärnvärdena och varumärket. I kommunikationen lyfts känslan av hållbarhetsfrågor och god journalistik, genom ett visuellt språk som kommunicerar ärlighet och journalistikens etik. Logotypen består av texten Lotta Görling, samt en symbol. Symbolen består av ett citationstecken, som har formats så att det bildar bokstäverna L och G för Lotta Görling.
Lotta Görlings profilmaterial är handgjort av 99% återbrukat material, med utgångspunkt i gamla exemplar av papperstidningen Gröna Draken, som Lotta Görling är chefredaktör för och som inte längre ges ut i pappersform. Det material som är återanvänt till profilmaterialet är: Hushållspappersrullar, baksidor till gamla teckningsblock, överblivna papper, gamla exemplar av tidningen Gröna Draken, gamla nyckelringar, tyg från en gardin köpt second hand, överblivet garn, trä från ett beskuret fruktträd, restbitar av kartong från tryckeri, samt glas och muggar köpta second hand.