Tips för grafisk formgivning

Att producera bra marknadsföringsmaterial handlar i grund och botten om tre saker; att skapa visuellt tilltalande material för att fånga intresse och skapa trovärdighet, att vara konsekvent med den grafiska profilen för att skapa igenkänning, och att presentera informationen på ett tydligt och lättförståeligt sätt.

Följande tips kan vara användbara även om det finns en grafisk profil, men om det finns en – utgå från den!

1. Var konsekvent

Var konsekvent med användning av typsnitt, färger, grafik och placering av logotypen. Fungerar något så fortsätt med det!

2. Var generös med friyta

Luft i layouten gör att läsaren hinner ”andas” och ta in informationen, det blir lättare att få en tydlig hierarki och att lägga fokus på det som är viktigt.

3. Var sparsam med typsnitt

Håll dig till max två olika typsnitt och ett fåtal olika storlekar. Använd till exempel fet stil eller tydliga storleksskillnader för att få till bra kontraster.

4. Se över texten

Hitta rätt storlek på brödtexten – för trycksaker är det oftast 10-11 punkter, ibland kan 9 punkter fungera också. Skriv ut och testa! Öka gärna radavståndet något, det gör det lättare att läsa. Se också till att raderna inte är för långa, bryt då hellre upp texten i två spalter.

Relaterade uppdrag

Bäckby (samarbete)

Grafisk profil| Logotyp| Webbdesign

Rauk

Logotyp| Grafisk profil| Varumärkesstrategi

4Sight

Grafisk profil| Logotyp| Varumärkesstrategi| Webbdesign

Solkraft Direkt

Logotyp| Grafisk profil| Trycksaker| Varumärkesstrategi

Vad kan jag hjälpa dig med?

Vill du få möjlighet att diskutera din företagsvision och ta reda på hur jag kan hjälpa dig att nå dina mål? Inledande rådgivning bjuder jag alltid på, utan att du behöver förbinda dig till något mer än eventuellt kaffe. Hör av dig så bokar vi ett möte!

Är du en hjälte?

Jag erbjuder en ordentlig ”hjälterabatt” på logotyp, grafisk profil eller hemsida, rabatten bestäms utifrån din verksamhet. Kontakta mig och berätta om din affärsmodell för att se om du är kvalificerad för en hjälterabatt!

Förnamn
Efternamn
Företag
Email
Telefon
Beskriv din affärsmodell