Tips för hemsida & webbdesign

En bra hemsida är tydlig, lättnavigerad och snygg, kommunicerar professionalitet och trovärdighet. Och glöm inte mobilanpassningen, den är ett måste. Även om din huvudsakliga säljkanal inte är hemsidan, så kan du vara säker på att i princip alla som du är i kontakt med kommer att gå in och titta på din hemsida, om så bara för att hitta kontaktuppgifter. Och de allra flesta gör det på mobilen.

En väldesignad och välbyggd hemsida gör det lättare för besökaren att förstå vad verksamheten gör, hitta relevant information, göra en beställning eller hitta kontaktuppgifter. Och den ökar dessutom förtroendet för företaget – medan en dålig hemsida får företaget att framstå som oprofessionellt eller opålitligt, och gör att besökaren letar vidare hos konkurrenterna.

1.

Branding

Var konsekvent med användningen av den grafiska profilen även på webben – men anpassa designen väl efter webbformatet. Det ökar igenkänningen, men framförallt trovärdigheten och intresset.

2.

Var noga med menyerna

Navigeringen på hemsidan måste vara tydlig och lättanvänd så att besökaren hittar rätt – använd fungerande lösningar, som meny eller menyknapp längst upp till höger, och ett sidhuvud som följer med vid scroll.

3.

Planera strukturen med omsorg

En välstrukturerad hemsida gör det lättare för besökaren att hitta rätt information, och är lättare för dig att administrera. Rita upp en karta över strukturen innan du börjar med hemsidan, och flytta sedan om sidorna tills det känns logiskt och överblickbart. Fundera också över vad sidorna ska heta och hur URL:ar och länkar blir – besökaren använder ofta webbläsarfönstret för att navigera, och då är det viktigt att adressen är ren och logisk.

4.

Tänk på friytan

Precis som i annan grafisk formgivning så är ordentligt med friyta mycket viktigt på webben – luft mellan olika element ökar läsbarheten och därmed användarvänligheten. Hemsidan upplevs också som mer välplanerad och väldesignad.

5.

Välj bilder med omsorg

Bilderna ska tillföra något, de ska vara av hög kvalitet, och de ska matcha ditt varumärke – både visuellt och emotionellt. Och optimera dem så att de inte drar ner hastigheten på sidan! Om du inte har eget bildmaterial så använd stockfoton – det går att hitta bra bilder gratis, men se till att du verkligen får använda dem, och risken är att de är väldigt väl använda av andra. Att köpa stockfoton behöver inte vara dyrt, och du har chansen att hitta något som är lite mer unikt. Ett tips är att undvika "typiska" stockbilder med människor som inte är de som faktiskt finns i din verksamhet, och satsa hellre på "känsloskapande" bilder som säger mer om verksamheten eller varumärket.

6.

Teknisk prestanda

Hemsidan ska vara tillräckligt snabb, och fungera samt se bra ut på alla enheter. Mobilanpassningen är ett måste, och hastighetsoptimera om det behövs. På Google Page Speed (https://pagespeed.web.dev/) kan du mäta hur snabb din hemsida är och få tips.

Relaterade uppdrag

Jonatan Jungebrant

Webbdesign

Sömncoachen

Webbdesign

Sveriges Stärkelseproducenter

Digitala trycksaker| Webbdesign

Ekobot

Webbdesign

Vad kan jag hjälpa dig med?

Vill du få möjlighet att diskutera din företagsvision och ta reda på hur jag kan hjälpa dig att nå dina mål? Inledande rådgivning bjuder jag alltid på, utan att du behöver förbinda dig till något mer än eventuellt kaffe. Hör av dig så bokar vi ett möte!

Är du en hjälte?

Jag erbjuder en ordentlig ”hjälterabatt” på logotyp, grafisk profil eller hemsida, rabatten bestäms utifrån din verksamhet. Kontakta mig och berätta om din affärsmodell för att se om du är kvalificerad för en hjälterabatt!

Förnamn
Efternamn
Företag
Email
Telefon
Beskriv din affärsmodell